«ساعت ۲۵ / اشخاص» دو نمایشنامه از محسن محبیست که در هر دوی آنها سعی داشته در یک بیزمانی و بیمکانی و یا بدون برچسب خوردن هر گونه موقعیت جغرافیایی بر پیشانی شخصیتها داستانش را پیش ببرد. از همین رو در نمایشنامه ساعت ۲۵ ما با مکانی روبرو هستیم که انگار جایی خارج از مرزهای جغرافیایی نویسنده است. یک کشور احتمالا اروپایی با اسامی غیر ایرانی، نشانههایی غربی مثل آوردن شراب توسط دوست دختر یکی از کاراکترها. داستان نمایشنامه ساعت ۲۵ در مورد دو برادر به اسمهای هوشی و ماکیست که یک مادر پیر دارند. هوشی که بیکار است و در خانه مانده آنچنان حواسش به مادر نیست. ماکی که هم کارمند اداره ارقام است و هم سن کمتری دارد باید حواسش را به همه چی جمع کند، هم اخراج نشدنش از اداره، هم مادر پیرش و هم برادر بزرگترش هوشی. هوشی مدتیست که با یک دختر نامزد کرده و گاهی با او زندگی میکند. در ابتدای داستان ماکی آشفته به خانه آمده و دنبال کاغذهایی میگردد که مربوط به شغلش است. کاغذهایی که اگر گم شوند ممکن است او را از اداره اخراج کنند. هوشی با نامزدش که چرا با ماکی بیشتر گرم میگیرد و یا در مواقعی که او خانه نیست به مادرش سر میزند جر و بحث میکند. در پایان متوجه میشویم که رئیس ماکی، پدرش است که مادر و هوشی خاطره خوبی از او ندارند. برای همین هوشی ترجیح داده که بیکار باشد اما کارمند پدرش نباشد. در نمایشنامه اشخاص که حجم بیشتری از کاغذ برای آن مصرف شده ما داستان سه نفر به نامهای نفر اول، نفر دوم و نفر سوم را میخوانیم که انگار در یک زندان اسیر شدهاند، آنها نه میدانند چرا زندان هستند، مطمئن نیستند در کجا زندانی شدهاند و حدس میزنند که شخصی بالاتر از خودشان آنها را زیر نظر گرفته. آنها که دایرهوارد دور خودشان میدوند، از جایی به بعد فکر میکنند که در حال فرار از آن زندانند، در همین بین در مورد جرمی که مرتکب شدهاند صحبت میکنند. که آن جرم هم احتمالا تجاوز به یک زن و کشتن اوست. مسالهای که نمایشنامه دوم هم از آن رنج میبرد یک بیمکانیست که انگار نمیتواند به آن بیمکانی، بیهویتی و بیزمانیاش پایبند باشد. ما با کاراکترهای مثلا بینامی روبرو هستیم که برایشان مفهوم نجس بودن مهم است. پس نویسنده بین ۸ میلیارد نفر کره زمین دست به انتخاب افرادی بین ۱ میلیارد و خوردهای مسلمان زده که برایشان این مفهوم مهم است. حتی یکی از کاراکترها قسم به خدا میخورد. این دوگانگی در برخورد بین شخصیتهایی که انگار در یک ناکجا آباد هستند با باورهایشان تلاش نویسنده را هدر میدهد. حتی غیرتی شدن هوشی در متن اول هم همین است. یک غیرت ایرانیطور در فضایی که قرار است مثلا ایران نباشد. ساعت ۲۵ و اشخاص دو نمایشنامهایست که در شماره بیستوسوم مجموعه آثار دورتادور دنیا در نشر نی به چاپ رسیده است.