با احسان رضایی سال ۸۳ آشنا شدم . برای ساخت دومین فیلم کوتاهم بود که به کمکم آمد . این همکاری سینمایی دو سال بعد هم ادامه یافت . سالی که برادران رضایی اولین فیلم خودشان را با نام گوج گنو ارائه دادند . بعد از آن بود که کم کم با ایمان هم آشنا شدم . حالا بعد از گذشت هفت سال بردارن رضایی هنوز پر انرژی به ساختن فیلم ادامه می دهند . تا کنون ۶ فیلم مستند داستانی ماحصل فعالیت  این دو برادر بوده است . زمان پیش تولید فیلم هفتم بود که این گفتگو انجام شده است . در همین چند ماه اخیر دو فیلم آخرشان با نامهای « کشند قرمز » ، جشنواره تصویر سال و « دست » ، جشنواره فیلم کیش را تجربه کرده است . پیش از اینها دو فیلم « گوج گنو » و « دهندآف گاد » نیز در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز حضور داشته است .

۱-تعریف شما از سینما چیست ؟

احسان : سینما یک رسانه است . یک مدیومه برای انتقال اندیشه و افکار و مجموعه دریافت ها و کشف و شهود انسان از محیط اطرافش مثل بقیه رسانه ها

ایمان : به نظر من هفت هنر کلی داریم و تموم آدمها به نوعی ،  به یکی  از هنرها علاقه دارند . سینما شش هنر دیگه رو در خودش داره

۲ – اگر روزی به هر دلیلی جلوی فیلم ساختن شما گرفته بشه چه کاری انجام میدید ؟

احسان : اگر تنها جلوی فیلم ساختن من گرفته بشه عکاسی می کنم و اگر کلا با مقوله هنر مخالفت کنند میرم کشاورزی می کنم . نویسندگی هم انجام میدم . شاید برم یک رمان چاپ کنم . کلًا سوالات خیلی سخته .

ایمان : اگر صرفا سینما باشه میرم موسیقی و یا عکاسی کار می کنم اگر کلا بگن کار هنری انجام نده میرم معلم می شم .

۳ – چقدر با سینمای سایر شهرها فاصله داریم و چه راه هایی رو باید بریم تا به اونها برسیم ؟

احسان : من احساس می کنم فاصلمون زیاده . بیشترین تاکیدم روی نیروی انسانیه . اصلا نیروی انسانیمون قابل مقایسه نیست چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ تخصص . مسائلی که داریم تو فیلمامون مطرح می کنیم بیشتر مسائل بدوی هستند تا مسائل مدرن . در اساس هنر ما یک هنر اجتماعی و یک هنر مدرن نیست . منظورم از اجتماعی اینه که هیچ ارتباطی به جامعه ای که توش زندگی میکنیم نداره . این سینما خوب نمی تونه حرفش رو بیان کنه یا یک جوری عقیمه . مثل بقیه هنرها

ایمان : ما فاصله زیادی نداریم از لحاظ کیفی ولی یک جمله هست که میگه : باید همه چیزمون به همه چیزمون بیاد . اگر سینمای ما ضعیف تر از شهرهای دیگه است . من این طوری نتیجه می گیرم  پس هنرهائی که تو این استان داریم از هنرهای استانهای  دیگه ضعیف تره . درست مثل جمله اولم ، اینکه سینما مجموعه سایر هنرهای دیگه است .

۴ – شما به دکوپاژ آهنین اعتقاد دارید یا همه چیز رو سر صحنه مشخص می کنید ؟

احسان : نه به دکوپاژ آهنی اعتقادی نداریم ،  ولی دکوپاژ داریم شاید توی ذهن یا روی کاغذ باشه.

ایمان : به دکوپاژ آهنین اعتقاد نداریم ولی دکوپاژ داریم . وقتی ما خودمون رو مستند ساز می دونیم . پس تمام کنترل فضا در اختیار ما نیست پس داشتن دکوپاژ آهنین منطقی نیست از نظر ما .

۵ – زبان سینمائی چیست ؟ احساس می کنید به اون زبان رسیدید یا خیر؟

احسان : شیوه روایت یک فیلمساز در سینما میشه اون زبان سینمائی . یا میشه تعبیر کرد که اون فیلمساز چه طوری به دنیا نگاه میکنه . مثل اینکه بگن شما در مورد تابستان گذشته یک انشا بنویسید . این دیگه مختص به ماست یا اونی که داره انشا می نویسه ، که بستگی داره به اون فرهنگ ، اجتماع ، محیط و خانواده که توش زندگی می کنه اون زبان رو شکل میده . سینما اساسا چیز جدیدی نداره جز آدمهایی که میان و حرف می زنن و از زاویه دید خودشون نگاه می کنند .  ما توی سینما  دنبال این هستیم که از زاویه اون آدم با رسانه سینما به دنیا نگاه کنیم / تا حدودی

ایمان : من همونجوری که زندگی میکنم فیلم می سازم . یعنی زندگی و سینمام مثل همه . پس من همونطوری که توی زندگیم رفتار میکنم . لهجه و زبانی که توی زندگی دارم همون لهجه و زبان و رفتار هم توی فیلمسازیم وجود داره .

۶ – چقدر مرزهای جغرافیایی رو در ارزش آثار هنری یک شخص مهم می دونید ؟

احسان : مرزها در میزان ارزش گذاری یک اثر تاثیر دارند

ایمان : مرزها در میزان ارزشگذاری یک اثر تاثیر ندارند

۷ – نقش خداوند رو در زندگی خودتون چقدر پررنگ می بینید ؟

احسان و ایمان (هر دو با هم و بدون هماهنگی ) : الهم صل علی محمد و آل محمد

۲۲ نظر موضوع: گپ و گفت

22 پاسخ به “پنجره دوم – احسان رضایی ، ایمان رضایی”

  1. بهشب گفت:

    آقا با اون جای مصاحبه که ایمان گفت:اگر سینمامون ضهیف تره یعنی همه هنرهامون از شهرهای دیگه ضعیف تره مخالفم.اساسی مخالفم.نه به خاطر اینکه خودم تاتر کار می کنم اما نباید از واقعیت گذشت هنر تاتر هرمزگان و مخصوصا گروه تی تووک جز گروهای معتبر کشوری است که در این دو سال هم دوباره توانسته در بالاترین سطح تاتر کشور کنار دیگر گروه ها فعالیت کنید.در همین دوسال که گذشت گروه تاتر تی تووک تنها گروه تات رشهرستانی بود که در بخش بین الملل جشنواره تاتر حضور داشت.

    • لی گفت:

      می دونم چی می گی . اما تا قسمتی با حرف ایمان موافقم و تنها به این دلیل که احساس می کنم ما توی تمامی رشته ها حضورمون و فعالیتمون اتصالی داره یعنی نه معلومه که همیشه هستیم و نه معلومه که نیستیم . یه مدت عکس . یه مدت تجسمی . یه مدت سینما . یه مدت تئاتر . یعنی نمیشه به صورت یک جریان مستمر این حضورها و فعالیت ها رو نگاه کرد . فقط می تونم بگم که امیدوارم این حضورها و فعالیت ها مستمر باشه .

  2. بهشب گفت:

    جواب سوال ۶ خیلی کلی داده شده من نه معنی سوال رو درست می فهمم و نه معنی جواب رو.
    ۷.سوال هفت هم یک سوال شخصیه،نمی دونم چه اصراری داری که سوال کنی؟

    • لی گفت:

      سوال ششم از احسان میرحسنی هم پرسیدم . جواب احسان رو بخونی شاید متوجه سوال هم بشی . چون من از هر کدوم از دوستان پرسیدم این سوال رو کمی بیشتر توضیح دادم تا دقیقا سوال جا بی افته . اینجا فقط خلاصه سوال رو نوشتم . دقیقا این طوری میشه گفت که اگر شخصی مثلا در یک روستا نشسته و داره کار هنری انجام میده . در ارزش گذاری اون اثر تاثیری داره یا خیر . اصلا منظورم ارزش کار اون شخص نیست . منظورم ارزش اثریه که داره خلق میکنه . مثال می زنم . شخصی در ایران و در محدودیت های فراوان داره کار می کنه به نام ســـاســــی مانکن . یکی هم در آلمان در آزادی کامل داره کار می کنه به نام شاهــیــن نــجــفی . آیا این مرزهای جغرافیایی در شاهیــن نـــجفی شدن یا ســاســی مانـکن شدن تاثیر دارند یا خیر ؟
      سوال هفتم هم یک سوال مشترکه بین تمام دوستانی که دارم باهاشون مصاحبه می کنم . چون دغدغه ی شخصی خودم بود پرسیدم وگرنه می دونم یک سوال کاملا شخصیه و دوستان می تونن جوابش رو ندن .

  3. احسان ن گفت:

    خییل جالب بود لی عزیز. منتظر بعدی می مونم.

  4. خوابم یابیدار گفت:

    شهاب جان مگه تابحال اسم پروردگارکسی بیاره صلوات میفرستن من تابحال توحدیث یانوشته ای ندیدم

  5. خوابم یا بیدار گفت:

    سلام و بلند همت باشی. زبان سینما روایت یک فیلمساز نیست! چون در این صورت سینما دارای زبانهای زیادی میشه. زبان سینما در واقع اون چیزیه که شاید آستروک میگه : دوربین قلم یا همون کامرا استیلو! یع و نه گفتار!! نه اینکه سینما به مثابه یک زبان عمل بکنه دوم اینکه پرداختن به موضوعات مدرن(!!) چندان مهم نیست هر چند عقیده دارم که هیچ موضوعی مدرن نیست(البته اگه مدرن رو به معنای “امروزی” نگیریم) مهم شیوه روایت در کاره که اونو جهان شمول میکنه و البته لازمه توضیح بدم که مدرن بودن با هرج و مرج در یک راستا نیست…. کاندینسکی رو در نظر بگیرید : یک هنرمند دریده ست که پایبند گذشته نیست اما او با شناخت کامل از گذشته، هنرشو می سازه!
    سوم : فیلمهای بچه های اینجا تفاوت زیادی با دیگر شهرها یا تهران ندارد و گاهی در مراتب بالاتری حتی قرار خواهد گرفت.

    • لی گفت:

      سلام
      ممنون از نظراتتون و امیدواری نسبت به سینمای این شهر
      من احساس می کنم منظور احسان رضایی از مدرن . فضای امروزی زندگی آدماست که اگر بخوایم مدرن رو در اثار هنری بررسی کنیم خیلی ساختارمند تر از اونه که بخواد با هرج و مرج یکی دونسته بشه
      به هر حال هنوز برای خود من این زبان سینما جا نیفتاده . شاید واقعا همون تنوع وجود داشته باشه توی اون زبانی که فیلمساز ازش استفاده می کنه . کاش این مقوله رو بیشتر بهش می پرداختید تا بحث رو بیشتر باز کنیم …

  6. نرگس گفت:

    این فیلم ها را توی بازار می شود پیدا کرد یا نه؟ مخصوصاً کشند قرمز را.

    • لی گفت:

      سلام . نه متاسفانه . اینها جز فیلمهای کوتاهی هستند که جز نشست های خصوصی یا جشنواره ها هیچ وقت مجال نمایش پیدا نکردند . ان شاالله به زودی امکان دیدنش فراهم خواهد شد .

  7. سلام دوست عزیز من فیلم کوتاهی ساختم و نیاز به یک تدوین قوی دارم پرس و جو کردم شما رو بهم معرفی کردن می خواستم بدونم نظرتون چیه اگه لطف کنید منو در یاهو اد کنید تا در این زمینه بیشتر صحبت کنیم

  8. الکساندر پاتو (از اعضای محترم تیم برزیل) گفت:

    خسته نباشی فرناندو تورس

  9. جیغ گفت:

    احسان موهاشو کوتاه کرده؟ عجبی ی ی ی

  10. احسان رضائی گفت:

    مرسی شهاب جان مصاحبه لذت بخشی بود و سوالات خیلی سخت . کامنتها رو هم همه خوندم جوابی ندارم (:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.